temperaturfølere og kontraventiler

temperaturfølere og kontraventiler

Written by:

Sørejsen til Jylland

De fleste af os med blot en smule skægstubbe eller grå stænk i håret, husker turene til Jylland som noget af en rejse. Det var tiden før storebæltsbroen, og skulle man vestover mod Fyn og Jylland, foregik al transport med færge. For de fleste gik turen først til Korsør hvor man steg ombord på en af kongens færger for at krydse Storebælt til havnen i Nyborg. Det kunne også være den noget længere sejlrute mellem Kalundborg og Aarhus, der tog hele tre timer at sejle over Kattegat med et af de fine skibsfærger fra DSB – de Danske Statsbaner.

Færgerne var store, solide og som regel bygget på et af de gamle danske skibsværfter. Når motorerne var i gang, gav det sådan en speciel lyd fra sig – af en tung og rolig rumlen – at det fik alle ombord til at slappe af. Det lød som om maskinrummet var passet og plejet af dygtige folk og med altid tjekket med nye maskindele som temperaturfølere og kontraventiler fra www.klinger.dk. Jo, skibene var velsmurte og sejlede stabilt mellem de danske øer.

En behagelig overfart

Uanset hvilken rute man valgte, så betød overfarten med færge et behageligt afbræk på rejsen som de fleste glædede sig over, og så frem til som en del af rejsen. Det gav nemlig tid til at komme ud af bilen, eller togkupeen, og op på skibsdækket og trække lidt af den friske havluft, imens man nød udsigten over havet og mod land. Man kunne også sætte sig og hvile i en af de fine saloner ombord, med de tunge og elegante lædermøbler og så de fine portrætter af den kongelige familie, der altid hængte på de mahognibeklædte vægge.

Men oplevelsen over dem alle, var besøget i cafeteriet ombord. Her kunne man proviantere med vådt og tørt til den lange rejse der lå forude. Udtrykket ‘storebæltskaffe’ gik hen og blev en klassiker dengang, når man omtalte den kaffe der blev serveret ombord. Selv om den både var dyr – og ikke altid særlig god – så var det altså en del af oplevelsen, at drikke en kop eller to på vej frem til havn. Man kunne også bestille dagens ret, is og pølser – eller købe sig dagens avis eller andet læsestof, til at hygge sig med ombord. Rejsen var faktisk så underholdende og behagelig, at inden man fik set sig om, så annoncerede skibets personale at var man fremme i havn, og at det var tid til at bevæge sig tilbage i bilen eller togkupeen, og fortsætte rejsen videre.

 

 

Comments are closed.